Av ac l - 7 januari 2009 08:34

På kvällen skulle CM, AC o K ut med B o M på middag. Vi åkte till Coco 51 alltid mysigt alltid trevligt alltid god mat. Här åts det så det stod härliga till, blandade thaiförrätter, K prawns och k tog en friterad banan o glass till dessert. Sedan var det dax för lite drinkar på taket på det fantastiska lilla hotellet The Dune. 5 rum bara och en takterass med utsikt över stad och hav. Där tog vi apple caprinoskas, mojitos, bellinis, kir royale, mango marguerita mm. Allt jättegott och stället jättebra!

Sedan snabbt i säng för imorgon väntar golfen för somliga i gänget.

God natt!

Av ac l - 7 januari 2009 08:13

Efter vår låååååååånga resa hem från Kao Lak är vi i huset igen. Idag ska vi som beställt kläder hos skräddaren åka för provning. Vi åker till Thai Silk Village där de visar hur sidentygerna tillverkas från silkesmask till färdigt vävt tyg. Där finns också stans bästa skrädare Mike Taylor. P o U har beställd 4 skjortor var, Mommo två blusar och AC en klänning och två sjalar. Allt ser jättebra ut och vi ska tillbaka imorgon och prova för sista gången. Tror det blir bra denna gång faktiskt! Sedan var det dax att handla mat men innan fick vi stärka oss med lite Hägen Das glass. Skitgod och bara nyttig!

Sedan hem igen för lunch och sedan var det dax för AC: salong att öppna.

A, CM och Faffa fick snabba klipp i trädgården med trimmern Faffa hde med sig. Alla blev jättenöjda och AC fick beröm. Kul!

Ikväll ska AC, CM och K ut och äta med B och M som kommit hit för några dagar sedan. Coco 51 blir det! De andra ska på italiensk restaurang och äta gott. Imorgon är det golf så det ska väl inte bli för sent.

Av ac l - 6 januari 2009 08:00

Idag ska vi efter 3 mycket händeserika dygn lämna Kao Lak vid 15.00 Vi vill ändå njuta av vår halvdag och hade en fin dag på stranden och sedan kom famliljen L för en gemensam lunch. Tack Kao Lak för en trevlig tid.

Av ac l - 5 januari 2009 07:38

Som vanligt när vi är i Thailand är också famliljen L där. Vi som är grannar där vi bor i Sverige har ofta inte tid att träffas med allt jobb och annat som kommer i vägen. Men i Thaliand 800 mil bort då går det ofta jättbra att få till det. Så också denna gång! Vi åkte från vårt hotell och hämtade upp dem vid deras och fotsatte in till stan. Där åt vi en trevlig thaimiddag och sedan ville ungdommarna gå ut på lite shopping. Vi vuxna hamnade på en reaggiebar och där samlades vi också alla innan vi åkte tillbaka. Jättetrevligt! Vi stannade sedan för en kvällsfösare på deras hotell Ramada som var jättefint. Tyvärr missförstod vår taxichaufför att vi skulle tillbaka så vi fick sedan mycket trötta sitta och vänta i hotellobbyns stentrappa i ca 1 timme innan någon ny taxi dök upp. Hemma vid 2 stöp vi i säng och som som stockar. Imorgon ska vi tillbaka till  Hua Hin, ingen ser väl riktigt fram emot den långa bussresan men alla har haft det fantastiskt här i Kao Lak.

Av ac l - 5 januari 2009 06:33

Idag skulle från början alla med på en båt o snorklings utflykt till Similan Islands. Det kändes lite som historien om de tio små negerpojkarna.... Först blev UB lite krasslig i magen så då åkte hon och U inte med. Sedan samma morgon som vi skulle åka blev A krasslig i magen och hade lite feber så då stannade han hemma, sedan fick CM ont i magen. Han åkte ändå med oss till båten men fick tyvärr sedan vända hem igen.

Kvar blev moffa, mommo, K och AC. Vi åkte en ganska turistig men trevlig och välordnad tur med speedboat till olika öar under den gemensamma benämningen Similan Islands. Först stannade vi utanför en vacker ö med fina släta klippor som på västkusten hemma nästan. Där fick de som ville hoppa i och snorkla och bada. AC var som vanligt först i när ingen annan ens fått av skig kläderna hoppade hon i och började snorkla. Jättefina korallrev och många olika färgglada fiskar såg vi. Sedan åkte vi vidare en stund till en fin strand där vi också åt en jättegod lunch under palmerna. Sedan vidare igen med bad från båten och slutligen innan hemfärd ett stopp vid Honeymoon Beach. Allt var fantastiskt fint och vattnet så där turkost som om någon stod och lyste med en stor turkos lampa under vattnet. Vi såg säkert 20 olika fiskar, randiga, gula, vita, turkosa, blå, svarta, prickiga, långa, smala, små, stora. Ja alla former och färger! AC blir lika fascinerad varje gång av denna fantastiska värld som öppnar sig under havets yta.

Övriga i de 8 gäng vilade, promenerade och kurerade sig så de mådde alla jättebra när vi kom hem. Då kom mommo på att det var trettondagsafton så då åkte glitterblusen på inför kvällen. De yngre 4 skulle då ut och käka med familjen L som precis kommit till Kao Lak från Krabi. De 4 äldre stannade på hotellet och åt en god middag med grillad kött.

Av ac l - 4 januari 2009 06:03

På kvällen åt vi en underbar grillmiddag vid stranden. Det var hummer, tiger räkor, färsk fisk, bakad potatis, majs olika såser och gott vitt vin. Väldigt mysigt och en bra och lugn avslutning på ännu en innehållsrik dag. Imogon ska några av oss ut på en båt tur till Similan Island. K testar AC:s för dagen inköpta solhatt som hon ska ha med på båtturen imorgon. God natt

Av ac l - 4 januari 2009 05:45

På eftermiddagen åkte vi ut på en tur runt om i Kao Lak för att försöka förstå och med egna ögon se det som hände vid Tsunamin. Vi började vid ett monument som består av en polispatrullbåt som spolades upp på land och sedan har fått ligga kvar som ett minnesmärke. Båten som väger ca 6 ton låg och patrullerade ca 2 km ute till havs när vågen kom. Sedan spolades båten upp ca 2 km upp på land där den strandade och nu ligger kvar. Båten färdades alltså 4 km med vågen. Helt obegripligt, båten är enorm och det går inte att förstå denna kraft som Tsunamin hade. Nu ligger ju båten där till synes mitt på en åker lite ovanför stan och bebyggelsen.

Sedan åkte vi vidare genom stan ner till hotellet som tidigare var Blue Village där så många svenskar dog. Det är nu ett nytt hotell där på samma plats men inte lika stort så allt är inte uppbyggt igen. Det blev några tysta sorgliga minuter där, vi tänkte alla på de som fick sätta livet till på denna nu så fantastiskt vackra plats. Vi gick igenom hotellet och satte oss på strandrestaurangen för att samla oss och tog lite sodavatten. Det nya hotellet är jättevackert och det ligger precis på stranden. Lika oskyddat som det tidigare så hårt drabbade hotellet var. Känns lite konstigt att man väljer att bygga så igen. När man ser ut över den breda milsvidda strandlinjen så kan man förstå vad en så stor våg kunde åstadkomma. Men det är naturligtvis ändå helt ogreppbart och overkligt. Hur kan detta hända i Kao Lak som verkligen är ett lungt och stilla paradis?

Turen avslutades i en liten fiskeby som innan Tsunamin hade 15.000 invånare och numer endast ca 7.000 Allt raserades och har fått bygga supp igen. Där har också byggts ett monument som visar hur hög vågen var. Här finns olika hälsningar till de som dog och plaketter med namn på länder som miste människor. Mycket sorgligt och alla går igenom under tystnad med sina egna tankar och sin egen sorg.

När solens sedan håller på att gå ner på denna nu så stilla plats kommer vi hem till hotellet och hinner ner på stranden för att fånga solnedgången. K går ner till vattnet och tar några fina bilder.

Av ac l - 4 januari 2009 05:25

Dag 2 i Kao Lak och idag visar sig Bangsak stranden från sin allra bästa sida. Strålande sol när vi vaknde och sedan tog en lång 1,5 timmes promenad utefter den fina och långa stranden. Redan vid 8-tiden var vi uppe och gick. När vi fått lite motion och blivit varma tog vi dagens första dopp och sedan var vi hungriga och tog frukost. Under promenaden samlade vi ocksi in fina snäckor som vi ska ta hem och dekorera med. U-B och U letade efter U:s glasögon som av misstag spolades ner i havet igår. Utan tur tyvärr. Glasögonen var borta, men som tur var hade U med sig ett par extra.

Under förmiddagen och fram till kl 3 var vi på stranden och åt sedan en god lunch på strandrestaurangen. God, vällagad och stark thaimat blev det för de flesta. Under eftermiddagen ska vi åka runt och titta lite i stan och på de minnesmärken som finns efter Tsunamin.